Bronnen: nieuwsblad.be - vrt.be/vrtnws - bing.com.
Hoe moet je een reddingsstrook vormen?
Een redding strook moet gevormd worden zodra er filevorming optreedt, niet enkel wanneer een prioritair voertuig nadert. Veel Belgen zijn hiervan niet op de hoogte. Het correct vormen van een reddingsstrook maakt het mogelijk dat prioritaire voertuigen vlot hun bestemming bereiken. Vias heeft daarom via sociale media een korte animatiefilm verspreid waarin wordt uitgelegd hoe het principe werkt.
Bronnen: https://vias.be/ - https://wegenenverkeer.be/
waar werken zijn is Fluvius.
Fluvius is actief in alle Vlaamse steden en gemeenten. Het bedrijf bouwt en beheert samen met partners de openbare nutsleidingen die elektriciteit, aardgas, riolering en warmte tot bij de klanten brengen.
bron: fluvius.be
De werken in Oplinter, gaan op maandag 6 oktober een nieuwe fase in.
Vanaf die dag wordt er gewerkt aan de Sint-Hubertusstraat, Herestraat, Oplintersesteenweg en het Sint-Genovevaplein. Bekijk hier het projectoverzicht en de omleidingen voor doorgaand verkeer.
Werken in de kijker
Wegenwerken in een gemeente of stad kunnen worden opgezocht via de Geopunt-website van de Vlaamse overheid. De kaart toont informatie over verkeershinder in de omgeving en kan worden doorzocht op adres of gemeente. Door op gekleurde zones te klikken, is meer informatie beschikbaar, zoals begin- en einddatum, het type werkzaamheden en de impact op het verkeer. Voor aanvullende gegevens kunnen ook de websites van gemeenten, steden of het Agentschap Wegen en Verkeer worden geraadpleegd.
Bronnen: wegenenverkeer.be - geopunt.be
Trajectcontroles zijn tegenwoordig dagelijks in het nieuws.
Trajectcontrole is een systeem dat de gemiddelde snelheid van voertuigen over een langere afstand meet met behulp van automatische nummerplaatherkenning (ANPR).
Het Agentschap Wegen en Verkeer biedt op haar website een overzichtskaart van trajectcontroles in Vlaanderen. Er bestaan ook mobiele trajectcontroles, die tijdelijk op verschillende wegen worden ingezet, bijvoorbeeld bij wegenwerken. Voor deze mobiele controles is er geen aparte website beschikbaar.
Op Vlaanderen.be kun je een kaart vinden met locaties van bestaande en geplande trajectcontroles op snelwegen en gewestwegen in Vlaanderen. Wil je weten waar trajectcontroles in andere landen zijn? Dan kun je het beste de websites van lokale verkeersautoriteiten raadplegen. Bronnen: vlaanderen.be - meldpuntwegen.be
Flitspalen langs Vlaamse wegen zijn bedoeld om auto's en motoren te controleren die te hard rijden of door rood licht gaan.
Deze camera's worden voornamelijk geplaatst op gevaarlijke plekken en kruispunten om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Er zijn twee soorten onbemande camera's:
- roodlichtcamera's, die op kruispunten worden geïnstalleerd en zowel het negeren van rood licht als snelheidsovertredingen registreren.
- Snelheidscamera's, die uitsluitend snelheidsovertredingen vastleggen en langs rechte wegen staan opgesteld.
De beelden worden alleen gedeeld met officiële instanties zoals politie, parket en hulpdiensten, niet met burgers.
2035 moet worden aangepast.
Dit werd duidelijk na overleg tussen vicevoorzitter Stéphane Séjourné en vertegenwoordigers uit de autosector. Door het nieuwe Europese koolstoftaksysteem ETS II zullen brandstofprijzen vanaf 2027 stijgen, waardoor Brussel automobilisten verder richting elektrische auto's wil sturen. Wie dan nog in een benzine- of dieselwagen rijdt, zal jaarlijks honderden euro’s extra kwijt zijn aan brandstof. Autofabrikanten BMW en Mercedes-Benz noemen het verbod op benzine- en dieselwagens vanaf 2035 slecht voor de sector en vragen om een snelle herziening van deze maatregel.
Bronnen: energiris.coop/nl/ - commission.europa.eu - bing.com.